PERSBERICHT pianorecital in Scheemda

INTIMITEIT de kracht van pianorecitals in Scheemda.

Zaterdagmiddag 28 januari 2012 aanvang 17.00 uur vindt het 8e solopianoconcert plaats in de Scheemder Kerk anno 1515 in het kader van WELTKLASSIK am Klavier. Zoals u ongetwijfeld al weet komt iedere maand een van de beste concertpianisten ter wereld voor een pianorecital naar Scheemda. Door de relatief kleine middeleeuwse kerk met een uitstekende akoestiek en zitplaatsen rondom de vleugel is ieder pianoconcert een intieme concertbeleving. Uniek in Nederland door sfeer, ambiance in combinatie met een overweldigende kwaliteit van de pianisten geselecteerd door WELTKLASSIK am Klavier. Deze maand reist de Turks/Duitse concertpianiste MERYEM NATALIE AKDENIZLI vanuit München naar Scheemda met het programma “Beethovens waldsteinsonate en de dodendans van Liszt in een muzikale reis door de tijd”. (Bach, Beethoven, Liszt, Ravel).

Meryem N. Akdenizli gaf d.d. 30-07-2011 al een gedenkwaardig pianorecital in Scheemda. Alle bezoekers van dit concert waren zeer onder de indruk en stonden enthousiast “bovenop de kerkbanken” door haar geweldige techniek en gevoelige muzikale kwaliteiten. De organisatie is trots dat deze concertpianiste van wereldfaam opnieuw naar het dorp Scheemda wil komen. Het komende concert van zaterdag 28 januari kenmerkt zich door, zoals de Duitsers dat noemen, dat het een “Gesprächskonzert” wordt. In het Nederlands hebben we daar geen woord voor, maar tussen het pianospel door krijgen de bezoekers bij dit “Gesprächskonzert” uitleg van de concertpianiste over het hoe en waarom ze pianospeelt zoals ze speelt, waardoor de toegang tot de muziekstukken wordt verbeterd en u intensiever kunt genieten van deze klassieke muziek.

Meryem was op haar 7e jaar een “wonderkind” op de piano. Al op haar 15e jaar debuteerde Meryem met een groot Beethoven-concert in Stuttgart en werd kort daarna wereldwijd bekend door haar pianoconcerten als teenager in Turkije bij de officiële staatsvieringen van de oprichting van de republiek Turkije. Via een speciale school voor zeer begaafde kinderen ging ze naar het conservatorium. In 2004 legde zij cum laude haar eerste doctoraal examen af in Duitsland en studeerde daarna nog in heel veel masterclasses bij beroemde professoren in meerdere landen. Regelmatig is Meryem N. Akdenizli te horen en te zien op de Duitse en Turkse radio en tv zenders. EN, natuurlijk ook bij onze eigen Dollard Radio in het programma Culturadio van Gerrit Fopma. Natuurlijk kunt u haar ook horen en zien via haar eigen website: www.akdenizli.com .

Toegangskaarten à 20 euro zijn als gebruikelijk verkrijgbaar bij C1000 in Scheemda, studenten krijgen bij WELTKLASSIK 5 euro korting, maar voor de jongeren onder de 18 jaar zijn de pianorecitals van WELTKLASSIK am Klavier in Scheemda geheel gratis om de toegang tot de klassieke muziek voor jongeren te vergemakkelijken. Neem dus altijd een jongere, uw kind of uw kleinkind met u mee. Een plaats reserveren in de Scheemder Kerk anno 1515 kan via www.weltklassik.de/Scheemda of via de site: www.kerkscheemda1515.nl

Pianist Akdenizli

Dieser Beitrag wurde unter Presse abgelegt und mit verschlagwortet. Setze ein Lesezeichen auf den Permalink.